De algemene voorwaarden zijn van toepassing op de behandelovereenkomst tussen de
therapeut van Ohana PMT en de ouders/wettelijke vertegenwoordigers van de cliënt (het
kind of de jongere). Met het ondertekenen van de ingevulde behandelovereenkomst geven
ouders/wettelijke vertegenwoordigers schriftelijk hun akkoord met deze voorwaarden en het
starten van de behandeling.
Aanmelding
Wanneer een cliënt wordt aangemeld van wie de ouders/wettelijke vertegenwoordigers
gescheiden zijn en beide ouders/wettelijke vertegenwoordigers hebben het gezag over het
kind, dan moeten beide ouders/wettelijke vertegenwoordigers toestemming geven voor de
aanmelding en behandeling (dit geldt ook als de rechter een voorlopige voorziening heeft
uitgesproken). Beide ouders/wettelijke vertegenwoordigers hebben dan recht op informatie
over de behandeling en eventueel inzage in het dossier.
Als er één ouder is die niet met het gezag is bekleed, hoeft er aan deze ouder geen
toestemming worden gevraagd voor het starten van de therapie. Deze ouder heeft ook geen
recht op volledige inzage van het dossier. Wel heeft deze ouder recht op belangrijke
informatie over het kind. De wet (artikel 337B boek 1 BW) stelt dat de ouder die het gezag
heeft de andere ouder van belangrijke informatie moet voorzien.
Beëindiging
De overeenkomst kan op de volgende manieren of door de volgende omstandigheden
beëindigd worden:
- Therapeut en cliënt bepalen in een gezamenlijk overleg dat geen sessies meer nodig
zijn;
- Cliënt en/of diens ouders/wettelijke vertegenwoordigers geven mondeling of
schriftelijk aan dat er geen sessies meer nodig zijn;
- Therapeut geeft mondeling of schriftelijk aan geen sessies meer te zullen geven;
- Cliënt en/of diens ouders/wettelijke vertegenwoordigers houden zich herhaaldelijk
niet aan de algemene voorwaarden, afspraken uit de behandelovereenkomst of aan
de afspraken die gedurende de sessies zijn gemaakt tussen cliënt en de therapeut;
- De overeenkomst eindigt van rechtswege indien er geen sessie afgesproken is voor
een termijn langer dan zes maanden na de laatstgehouden sessie, tenzij uitdrukkelijk
anders afgesproken tussen de therapeut en cliënt.
Geheimhoudingsplicht
De therapeut heeft een geheimhoudingsplicht en gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met het
cliëntdossier. Informatie wordt alléén met toestemming van de cliënt of diens
ouders/wettelijke vertegenwoordigers opgevraagd en/of verstrekt aan andere
hulpverleners/betrokkenen.
Zaken als het recht op informatie, omgang in het kader van privacy en toestemming voor de
behandeling, zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst
(WGBO).
Meldplicht
Wanneer de therapeut van mening is dat de cliënt of zijn/haar omgeving in een
hulpbehoevende situatie verkeert (bijvoorbeeld fysieke of emotionele bedreiging), heeft de
therapeut de plicht dit te bespreken met zowel cliënt als ouders/wettelijke
vertegenwoordigers. Tevens heeft de therapeut de wettelijke verplichting om hiervan melding
te doen bij betreffende instanties.
Vervanging
Wanneer de therapeut ziek is, vindt er geen vervanging plaats. De therapie gaat dan niet
door en er worden geen kosten in rekening gebracht voor de vervallen afspraak. In overleg
verplaatsen we de afspraak naar een andere datum/tijd.
In geval van langdurige ziekte wordt in overleg met de cliënt en diens ouders/wettelijke
vertegenwoordigers vervanging geregeld, of wordt de therapie stopgezet.
Kwaliteit
De therapeut is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Psychomotorische Therapie
(NVPMT). Deze vereniging is aangesloten bij de Federatie voor Vaktherapeutische
Beroepen (FVB). De therapeut staat ook geregistreerd bij Register Vaktherapie (SRVB).
De therapeut handelt volgens de richtlijnen zoals opgesteld in de beroepscode van de FVB.
In geval van klachten is het eerste advies om de onvrede eerst met de therapeut te
bespreken en te kijken of we er samen uit kunt komen. Lukt dat niet, dan kan de cliënt en
diens ouders/wettelijke vertegenwoordigers zich beroepen op de onafhankelijke
klachtenprocedure van het Nederlands Instituut voor Belangenbehartiging Integrale
Gezondheidszorg (NIBIG).
Betalingsvoorwaarden
De tarieven worden jaarlijks gepubliceerd op de website van Ohana PMT en kunnen jaarlijks
worden aangepast. Alle kosten zijn vrijgesteld van BTW.
Ouders/wettelijke vertegenwoordigers dienen zelf vooraf te informeren wat de
vergoedingsmogelijkheden zijn.
Eens per maand ontvangen de cliënt en diens ouders/wettelijke vertegenwoordigers de
factuur. Indien van toepassing kan deze gebruikt worden voor het declareren van de kosten
bij de zorgverzekeraar, gemeente of SVB. Als ouders/wettelijke vertegenwoordigers blijf je altijd zelf verantwoordelijk en aansprakelijk dat de factuur betaald wordt.
Betalingen dienen binnen 14 dagen te worden voldaan. Bij niet tijdige betaling wordt een
betalingsherinnering verstuurd.
Wanneer daarna na 14 dagen nog niet aan de betalingsverplichting is voldaan, dan is Ohana
PMT gerechtigd een tweede betalingsherinnering te sturen waarvan het verschuldigde
bedrag is vermeerderd met €25 administratiekosten. Wanneer na 7 dagen nog niet aan de
betalingsverplichting is voldaan, zal Ohana PMT handelen volgens de Wet Incassokosten
(01-07-2012) en volgt er de 14 dagen/aanmaningsbrief.
Bij het uitblijven van betaling na 14 dagen is Ohana PMT zonder nadere ingebrekestelling
gerechtigd incassomaatregelen te treffen, dan wel dit door derden te laten uitvoeren. Alle
kosten die verband houden met deze vordering komen voor rekening van de cliënt en diens
ouders/wettelijke vertegenwoordigers.
Bij betalingsachterstand is de therapeut gerechtigd de behandeling van de cliënt op te
schorten totdat de cliënt en diens ouders/wettelijke vertegenwoordigers aan zijn/haar
betalingsverplichting heeft voldaan.
Annuleringsvoorwaarden
Afspraken moeten uiterlijk 24 uur voor aanvang van de afspraak worden geannuleerd. Bij
niet tijdig annuleren is Ohana PMT gerechtigd om de gereserveerde tijd in rekening te
brengen.